ابوالفضل بیهقی مورّخ، ادیب، نویسنده و پدر نثر پارسی

سمن انجمن یادمان ابوالفضل بیهقی پدر نثر پارسی

ابوالفضل بیهقی مورّخ، ادیب، نویسنده و پدر نثر پارسی

سمن انجمن یادمان ابوالفضل بیهقی پدر نثر پارسی

غرض من آن است که تاریخ پایه ای بنویسم و بنایی بزرگ افراشته گردانم، چنان که ذکر آن تا آخر روزگار باقی ماند.
غرض من از نبشتن این اخبار آن است تا خوانندگان را فایده ای به حاصل آید و مگر کسی را از این به کار آید... و هرکس که این نامه بخواند، به چشم خرد و عبرت اندر این نامه بنگرد، نه بدان چشم که افسانه است.
اما براستی ابوالفضل بیهقی به عنوان یکی از برجسته ترین تاریخ نگاران تمامی ادوار ایران درباره تاریخ چگونه می اندیشید؟ از منظر او، اهمیت و فایده تاریخ چه بود؟ به باور وی، رسالت تاریخ را در چه مواردی باید جستجو کرد؟ در این کوتاه سخن، بنابر آن است تا پاسخی روشن بدین پرسش ها و سوالاتی از این دست داده شود و بدین طریق از ذهن تاریخ نگر این تاریخ نگار پرآوازه، آگاهی بهتری یافت.
اول آبانماه روز ملی ادیب شیرین سخن ، تاریخ نگار منصف ،حقیقت گوی عادل و پدر نثر پارسی ابوالفضل بیهقی گرامی باد. نویسنده: رضا حارث آبادی 09122042389 -09193060873
تلگرام Rezabeyhaghi@ اینستاگرام https://www.instagram.com/beyhaghinews/

کلمات کلیدی

تاریخ بیهقی

ابوالفضل بیهقی

اول آبان روز ملی ابوالفضل بیهقی

تاریخ بیهقی این مکتوب یال افشان جاوید

روستای حارث آباد سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی

ابوالفضل بیهقی استاد مسلم نثر فارسی

رضا حارث آبادی

محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی رمان نویس برجسته سبزواری

روستای حارث آباد سبزوار

بیهقی

abolfazlbeyhaghi

abolfazl beihaghi

معلم شهید دکتر علی شریعتی

معلم شهید دکتر شریعتی

مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار

روستای حارث اباد سبزوار

حسین خسروجردی نویسنده معاصر تاریخ وادب فارسی

حسین خسروجردی نویسنده توانای معاصر سبزوار

حسین خسروجردی رمان نویس بزرگ سبزواری

اول آبان روز نثر فارسی و بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

اول آبان ماه روز ملی ادیب شیرین سخن

تمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی

تاریخ نگار منصف

تاریخ بیهقی‌ و تأثیر آن بر ادبیات امروز

روستای حارث اباد شهرستان سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی

اول آبان روز ملی نثر فارسی و بزرگداشت بیهقی

سبزوار

مجله اینترنتی اسرارنامه

دکتر مهیار علوی مقدم

بایگانی

پیوندها

ابوالفضل بیهقی و جامعه غزنوی-احسان طبری

يكشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۱، ۰۵:۱۳ ق.ظ

اما گویا در آن سالها اجازه چاپ نیافته و این اواخر در سال 1380 توسط انتشارات حزب توده منتشر شده است.عنوان کار عبارت است ابوالفضل بیهقی و جامعه غزنوی به قلم احسان طبری که از زاویه مهم دیگری یعنی زاویه رویدادهای اجتماعی به کتاب بیهقی نگریسته و انصافا دقتهای خوبی در این زمینه مهم کرده است.

در زبانهای روسی و انگلیسی و نیز در عربی هم کارهایی درباره بیهقی شده است.

یحیی الخشاب دانشمند مصری به اتفاق صادق نشأت کتابی در سال 1956 با مقدمه‌ای مفصل به عربی ترجمه کرده است با عنوان تاریخ بیهقی، ترجمه روسی آن هم با مقدمه و توضیحات و ضمائم در سال 1962 به قلم ا.ک.ارندس‌ (Arends) در مسکو چاپ شده است.بخشهایی از آن سالها پیش به انگلیسی ترجمه شده و اخیرا هم جایی خواندم که آقای باسورث متن کامل آن را به انگلیسی ترجمه می‌کند.

آقای باسورث در کتاب غزنویان خود هم که به سال 1963 منتشر شده بحثی به این کتاب اختصاص داده که در ترجمه‌های انوشه می‌توان دید.ایشان مقالات و پژوهشهای دیگری هم در مورد بیهقی دارند، کما اینکه سخنرانی وی هم در مراسم اهدای جایزه موقوفات دکتر افشار-که در مهر ماه 1380 به ایشان تعلق گرفت-نیز در مورد«معرفی متن بیهقی و مشکلات ترجمه آن»بوده است.

در سال 1951 اس.اچ برنی در ایندو ایرانیکا مقاله‌ای با عنوان«ابوالفضل بیهقی»منتشر کرده است.مرحوم مینوی هم مقاله‌ای درباره بیهقی نوشته که در مجموعه مقالاتی در انگلستان چاپ شده است.بعدها بار تولد مدخل«بیهقی» دایرة المعارف اسلام را نوشت که موجود است و نیز مقالاتی به آلمانی که در نشریات اروپایی به چاپ رسیده است.شادروان دکتر غلامحسین یوسفی هم مدخل«ابوالفضل بیهقی»را در دانشنامه ایرانیکا با دقت و وسواس خاص خود نوشت که ترجمه فارسی آن در کتاب فرهنگ و تاریخ وی به چاپ رسیده است.از کتابهای مستقل که درباره بیهقی و تاریخش نوشته شده می‌توان به اثر خانم والدمن یعنی‌ Toward a theory of Historical Narative که خانم منصوره اتحادیه به نام زمانه، زندگی و کارنامه بیهقی به فارسی ترجمه کرده است، اشاره کرد.

اخیرا هم به کتاب دیگری برخوردم از خانم جولی اسکات میثمی به نام Persian Historiography to the end of the twentieth century که در سال 1999 در ادینبورگ انگلستان چاپ شد و در یکی از مجامع علمی آن کشور هم به عنوان پژوهش برتر معرفی گردید.سی صفحه از این کتاب به شیوه تاریخ نگاری بیهقی و اثر سترگ او تاریخ مسعودی اختصاص دارد.و بالاخره یک مقاله دقیق دیگر در مورد تاریخ بیهقی از خانم سهیلا امیر سلیمانی با عنوان‌ Truths and Lies:lrony and lntrigue in the tarikh-i-Bayhaqi که در مجله‌ lranian Studies در سال 1999 به چاپ رسیده است. با این همه به نظر من حق بیهقی در ایران و جز آن گزارده نشده است و کتاب به همان غربتی گرفتار است که در تاریخ بوده است، غیر از آن کنگره عظیم بزرگداشت بیهقی که از 18 تا 25 اردیبهشت 1349 در دانشگاه مشهد برگزار شد و حاصل آن در یادنامه بیهقی منتشر گردید، کار شایسته و آبرومند دیگری در مورد بیهقی نشده است.چند کتابی هم که هست، حق آن بزرگمرد نیست و بیش از این می‌طلبد که به این کتاب پرداخته شود.چرا پرداخته شود؟جواب در واقع می‌تواند به فلسفه وجودی همین نشست باز گردد.یعنی نیاز مخاطبان عصر ما. مخاطبان عصر ما بی تردید به بیهقی نیاز دارند

نظرات  (۱)

۰۵ شهریور ۹۱ ، ۰۵:۳۱ تبادل لینک و کسب درآمد
با سلام و عرض ادب و احتراممدیران محترم وبلاگ همانطور که استحضار دارید تبادل لینک با وبسایتها و وبلاگها باعث تبادل و افزایش بازدید سایتها و وبلاگهای تبادل لینک کننده می گردددر صورت تمایل به تبادل لینک از طریق لینک پایین اقدام نمایید.سایت ما را با عنوان:نیازمندیهای آنلاین آذرتبلیغلینک نمایید تا لینک شما در صقحه ی تبادل لینک سایت آذرتبلیغ قرار گیرد.برای ثبت سایت یا بلاگ خود روی لینک ذیل کلیک نمایید:http://azartabligh.ir/link/links.phpتوجه : پس از ثبت نام در قسمت منوی کاربری با گذاشتن کد بنر در سایت یا وبلاگ خود می توانید به ازای هر نفر مراجعه از طرف بنر شما 250 ریال کسب درآمد نمایید.موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی