ابوالفضل بیهقی مورّخ، ادیب، نویسنده و پدر نثر پارسی

سمن انجمن یادمان ابوالفضل بیهقی پدر نثر پارسی

ابوالفضل بیهقی مورّخ، ادیب، نویسنده و پدر نثر پارسی

سمن انجمن یادمان ابوالفضل بیهقی پدر نثر پارسی

غرض من آن است که تاریخ پایه ای بنویسم و بنایی بزرگ افراشته گردانم، چنان که ذکر آن تا آخر روزگار باقی ماند.
غرض من از نبشتن این اخبار آن است تا خوانندگان را فایده ای به حاصل آید و مگر کسی را از این به کار آید... و هرکس که این نامه بخواند، به چشم خرد و عبرت اندر این نامه بنگرد، نه بدان چشم که افسانه است.
اما براستی ابوالفضل بیهقی به عنوان یکی از برجسته ترین تاریخ نگاران تمامی ادوار ایران درباره تاریخ چگونه می اندیشید؟ از منظر او، اهمیت و فایده تاریخ چه بود؟ به باور وی، رسالت تاریخ را در چه مواردی باید جستجو کرد؟ در این کوتاه سخن، بنابر آن است تا پاسخی روشن بدین پرسش ها و سوالاتی از این دست داده شود و بدین طریق از ذهن تاریخ نگر این تاریخ نگار پرآوازه، آگاهی بهتری یافت.
اول آبانماه روز ملی ادیب شیرین سخن ، تاریخ نگار منصف ،حقیقت گوی عادل و پدر نثر پارسی ابوالفضل بیهقی گرامی باد. نویسنده: رضا حارث آبادی 09122042389 -09193060873
تلگرام Rezabeyhaghi@ اینستاگرام https://www.instagram.com/beyhaghinews/

کلمات کلیدی

تاریخ بیهقی

ابوالفضل بیهقی

اول آبان روز ملی ابوالفضل بیهقی

تاریخ بیهقی این مکتوب یال افشان جاوید

روستای حارث آباد سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی

ابوالفضل بیهقی استاد مسلم نثر فارسی

رضا حارث آبادی

محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی رمان نویس برجسته سبزواری

روستای حارث آباد سبزوار

بیهقی

abolfazlbeyhaghi

abolfazl beihaghi

معلم شهید دکتر علی شریعتی

معلم شهید دکتر شریعتی

مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار

روستای حارث اباد سبزوار

حسین خسروجردی نویسنده معاصر تاریخ وادب فارسی

حسین خسروجردی نویسنده توانای معاصر سبزوار

حسین خسروجردی رمان نویس بزرگ سبزواری

اول آبان روز نثر فارسی و بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

اول آبان ماه روز ملی ادیب شیرین سخن

تمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی

تاریخ نگار منصف

تاریخ بیهقی‌ و تأثیر آن بر ادبیات امروز

روستای حارث اباد شهرستان سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی

اول آبان روز ملی نثر فارسی و بزرگداشت بیهقی

سبزوار

مجله اینترنتی اسرارنامه

دکتر مهیار علوی مقدم

بایگانی

پیوندها

بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد

مراسم بزرگداشت مقام تاریخی و ادبی خواجه ابوالفضل بیهقی ، نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی یکشنبه شب در زادگاهش، سبزوار برگزار شد. 
در این مراسم که جمعی از مسوولین شهرستان ، دانشجویان ، اساتید و علاقه مندان حوزه زبان و ادبیات فارسی سبزوار حضور داشتند ، سه استاد برجسته کشوری به سخنرانی در مورد مقام ابوالفضل بیهقی پرداخته و ضرورت برگزاری مراسم بزرگداشت این مورخ نامی را به صورت سالانه یادآور شدند.

دکتر سید محمد علوی مقدم ، استاد پیشکسوت دانشگاه و چهره ماندگار کشور در رشته ادبیات فارسی یکی از سخنرانان این مراسم بود

 

که در سخنرانی خود با موضوع ' دو بیهقی ، دو تاریخ' ، به معرفی دقیق و تفکیک شخصیت و آثار ابوالفضل بیهقی و ابوالحسن زید بیهقی پرداخت.

دکتر علوی مقدم از اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار به خاطر ورود مثبت به فعالیت های فرهنگی شهرستان سبزوار قدر دانی کرد و خواستار آن شد که این مراسم در سال آینده به صورت ملی در سبزوار برگزار شود.

مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان دیگر سخنران این مراسم بود که با موضوع ' ویژگی های هنری و زیباشناسی تاریخ بیهقی' به ارائه مطالبی پرداخت.

دکتر محمد جعفر یاحقی :

دکتر یاحقی: مفاخری چون بیهقی ریشه های فرهنگی ما هستند

 

دکتر یاحقی مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان هم درسخنانی گفت : برای پاسداشت مقام ادبی و تاریخی خواجه ابوالفضل بیهقی بسیار ضروری است که روز اول آبان ، در تقویم ملی کشور به نام این ادیب و مورخ برجسته ایرانی، ثبت شود. دکتر محمد جعفریاحقی همچنین اعلام کرد : به شخصه پیگیر این درخواست در سطح کشور می باشد و در جلسات بیهقی خوانی که چهارشنبه ها در تهران برگزار می شود ، موضوع ثبت روز ملی بیهقی را با دکتر حدادعادل رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی رسماً درمیان گذاشته است. این استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد همچنین گفت : حالا که در تهران به صورت هفتگی جلسات بیهقی خوانی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار می شود ، در سبزوار به عنوان شهر زادگاه بیهقی ، بسیار ضرورت دارد که جلسات هفتگی بیهقی خوانی برگزار شود و این کار باید با همت و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، دانشگاه های متعدد و سایر نهادهای فرهنگی این شهر صورت گیرد. وی با قدردانی از همت اداره فرهنگی شهرداری سبزوار در برگزاری بزرگداشت ابوالفضل بیهقی گفت : شهرهای ما در گذشته شهرهای فرهنگی بوده و کاملاً سیمای فرهنگی داشتند . یاحقی سپس ادامه داد : امروز هم شهرهای ما می توانند کارکرد فرهنگی داشته باشند به شرط آنکه شهرداری ها در کنار خدمات عمرانی، فعالیت های فرهنگی رانیز مد نظر قرار دهند . دکتر یاحقی همچنین به اقدام خوب شهرداری تهران در راه اندازی مجموعه شهر کتاب و برگزاری جلسات هفتگی با موضوع بررسی آثار فاخر ادبیات ایران اشاره کرد و گفت : تلاش خواهیم کرد شهرداری مشهد را نیز به این گود بکشانیم چرا که بسیار ضروری است در استان خراسان بااین پیشینه غنی ادبی وتاریخی چنین فعالیت هایی وجود داشته باشد. وی افزود : مفاخری چون ابوالفضل بیهقی ریشه های فرهنگی ما هستند و جوانان کشور امروز باید با ریشه های فاخر فرهنگی خود آشنا باشند . این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابوالفضل بیهقی و فردوسی دو ادیب هم پایه و هم شأن در عرصه ادبیات فارسی هستند به برخی دلایل شهرت بیشتر فردوسی نسبت به بیهقی اشاره کرد و گفت : از آنجایی که فرهنگ ایران به ویژه در گذشته بیشتر فرهنگ شعری بوده ، آثاری نظیر شاهنامه فردوسی در نزد عموم مردم بیشتراز آثاری چون تاریخ بیهقی مقبولیت و پذیرش یافته است. وی افزود : دلیل مهم دیگری که تاریخ بیهقی چنان که باید و شاید شناخته شده نیست ، این است که فقط بخش هایی از اواسط این کتاب ارزشمند به دست ما رسیده است و طبیعتاً کتابی که نه ابتدای آن مشخص باشد و نه انتهای آن برای نفوذ و پذیرش درمیان مخاطبین با دشواری هایی روبه روست. دکتر یاحقی اما بیان کرد: با وجود این موانع ، بازهم بدون تردید نام بیهقی امروز بیش از هر نویسنده دیگری در ادبیات فارسی شناخته شده است و کتاب او یکی از محبوب ترین نثرهای فارسی است و چه بسا اگر مقدمه کتاب تاریخ بیهقی پیدا می شد ، هم شأن و هم وزن مقدمه کتاب گلستان سعدی محبوبیت می یافت. دکتر یاحقی گفت : قبل و بعد از تاریخ بیهقی البته کتاب های ارزشمندی در تاریخ یا ادبیات فارسی نوشته شده است ، اما ادغام این دو زمینه در یک کتاب برای اولین بار در اثر گرانسنگ بیهقی مشاهده می شود و همین موضوع حتی زمینه انس و الفت جوانان ایرانی با تاریخشان را فراهم آورده است. وی در ادامه گفت: ویژگی ممتاز دیگر کتاب تاریخ بیهقی این است که از داخل آن می توان اشعاری به سبک آنچه امروز شعر سپید نامیده می شود، استخراج کرد .

دیگر سخنران این جلسه مهدی سیدی پژوهشگر سرشناس زبان و ادبیات فارسی و یکی از مصححان کتاب تاریخ بیهقی بود.

وی در سخنرانی خود با عنوان ' تاریخ نگاری ابوالفضل بیهقی و خراسان بزرگ از منظر بیهقی ' ضمن تأکید بر ارزش های ادبی کتاب تاریخ بیهقی ، جنبه های ارزشمند این اثر گرانسنگ به لحاظ تاریخی را تشریح کرد.

سیدی اظهارداشت :بیهقی به صورتی موشکافانه به تحلیل و بررسی و حتی نقد دستگاه حاکم ایران پرداخته است و به خاطر موقعیت منحصربه فرد سیاسی که بیهقی در دربار غزنویان داشته ، توانسته است در کتاب تاریخ خود به عنوان منبع دست اول ، مستندات و وقایعی را نقل کند.

وی افزود: اگر تلاش بیهقی نمی بود ، امروز این وقایع برای ما ناشناخته باقی می ماند.

این پژوهشگر ادبیات افزود: در شهر سبزوار از این نوع مفاخر و مشاهیر فراوان وجود دارند ، اما افسوس که توجه کافی را دریافت نکرده اند.

در ابتدای این مراسم رییس اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار گزارشی در مورد مشاهیر سبزوار ارائه کرد.

مهدی مقصودی :

در این مراسم ضمن اشاره به تعدادی از مشاهیر ملی سبزوار گفت : از آنجایی که شخصیت ها و وقایع مهم تاریخی این شهر همواره در طول تاریخ ورود اسلام به ایران ، نقطه عطفی در مسیر گسترش اسلام و تشیع بوده اند ، لازم است امروز این مفاخر و رویدادهای ارزشمند فرهنگی و تاریخی را پاس بداریم.

وی اظهار داشت در همین راستا ، اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار بخشی به نام سبزوارشناسی را راه اندازی کرده است تا به صورت تخصصی تری در بحث مفاخر و توانمندی های تاریخی سبزوار ورود پیدا کند.

 

دکتر عباس محمدیان رئیس دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار هم شهر سبزوار را شهر مفاخر و مشاهیر بزرگ معرفی کرد و گفت: برگزاری این چنین بزرگداشت ها و نکوداشت هایی سبب برقراری پیوند با گذشته، الگوسازی برای نسل جوان و ادای دین همه مسئولان به مفاخر و مشاهیر می شود.دکتر عباس محمدیان با اشاره به تحصیل 27 هزار دانشجو در سبزوار، از این شهرستان به عنوان یک شهری دانشگاهی و فرهنگی یاد کرد و خواستار برگزاری سالیانه بزرگداشت مفاخر و راه اندازی مجدد انجمن ادبی آثار و مفاخر فرهنگی سبزوار شد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در ابتدای سخنانش نیز به شخصیت و دوران زندگی ابوالفضل بیهقی اشاره کرد و اظهار داشت: ابوالفضل بیهقی نگارش کتاب ارزشمند خود را در سن 63 سالگی در سال 448 ه.ق آغاز و در سال 451 ه.ق به اتمام رساند.وی با بیان اینکه جای بسی تاسف است که از این کتاب 30 مجلدی تنها 6 مجلد باقی مانده است، درستی، امانت و بی غرضی، داشتن اطلاعات درست و مستند، درج تاریخ دقیق رویدادها، ذکر انگیزه حوادث و پیامدهای آن، عبرت انگیزی، مسائل اخلاقی و ارزش ادبی را از ویژگی های این متاب ارزشمند تاریخی بیان کرد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز که در این مراسم به سخنرانی کوتاهی پرداخت ، اظهار داشت : سبزوار بزرگان زیادی در زمینه های ادبی ، علمی ، سیاسی ، مذهبی ، هنری و ... دارد.دکتر عباس محمدیان اظهار داشت : برگزاری چنین مراسمی در واقع ادای دین ما سبزواری ها نسبت به مفاخر گذشته خودمان است. وی در ادامه با یادآوری برخی کارهای ارزشمند که در سالهای گذشته توسط انجمن آثار و مفاخر سبزوار انجام شده است ، خواستار راه اندازی مجدد این انجمن در سبزوار شد.

در پایان مراسم دکتر مهیار علوی مقدم :

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در رشته ادبیات فارسی ، قول برگزاری همایش ملی ابوالفضل بیهقی در اول آبان سال آینده را داد و گفت: از همین حالا باید همه مسوولان فرهنگی و سیاسی شهرستان در این راستا کمر همت را ببندند.

برپایه این گزارش : از میهمانان این مراسم در پایان با اهدای جوایزی از طرف شهرداری سبزوار قدر دانی شد.

مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به مناسبت فرارسیدن اول آبان روزی که به نام این مورخ و نویسنده توانمند فارسی درنظر گرفته شده است ، با همت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در محل تالار کاشفی این شهر برگزار شد.

منبع خبر : شهرداری سبزوار http://www.e-sabzevar.ir/fa/index.php

نظرات  (۳)

سلاموبلاگ جالبی دارید. ممنون میشم به ما هم سری بزنید.
سلاموبلاگ جالبی دارید. ممنون میشم به ما هم سری بزنید.
tnx

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی