ابوالفضل بیهقی مورّخ، ادیب، نویسنده و پدر نثر پارسی

سمن انجمن یادمان ابوالفضل بیهقی پدر نثر پارسی

ابوالفضل بیهقی مورّخ، ادیب، نویسنده و پدر نثر پارسی

سمن انجمن یادمان ابوالفضل بیهقی پدر نثر پارسی

غرض من آن است که تاریخ پایه ای بنویسم و بنایی بزرگ افراشته گردانم، چنان که ذکر آن تا آخر روزگار باقی ماند.
غرض من از نبشتن این اخبار آن است تا خوانندگان را فایده ای به حاصل آید و مگر کسی را از این به کار آید... و هرکس که این نامه بخواند، به چشم خرد و عبرت اندر این نامه بنگرد، نه بدان چشم که افسانه است.
اما براستی ابوالفضل بیهقی به عنوان یکی از برجسته ترین تاریخ نگاران تمامی ادوار ایران درباره تاریخ چگونه می اندیشید؟ از منظر او، اهمیت و فایده تاریخ چه بود؟ به باور وی، رسالت تاریخ را در چه مواردی باید جستجو کرد؟ در این کوتاه سخن، بنابر آن است تا پاسخی روشن بدین پرسش ها و سوالاتی از این دست داده شود و بدین طریق از ذهن تاریخ نگر این تاریخ نگار پرآوازه، آگاهی بهتری یافت.
اول آبانماه روز ملی ادیب شیرین سخن ، تاریخ نگار منصف ،حقیقت گوی عادل و پدر نثر پارسی ابوالفضل بیهقی گرامی باد. نویسنده: رضا حارث آبادی 09122042389 -09193060873
تلگرام Rezabeyhaghi@ اینستاگرام https://www.instagram.com/beyhaghinews/

کلمات کلیدی

تاریخ بیهقی

ابوالفضل بیهقی

اول آبان روز ملی ابوالفضل بیهقی

تاریخ بیهقی این مکتوب یال افشان جاوید

روستای حارث آباد سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی

ابوالفضل بیهقی استاد مسلم نثر فارسی

رضا حارث آبادی

محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی رمان نویس برجسته سبزواری

روستای حارث آباد سبزوار

بیهقی

abolfazlbeyhaghi

abolfazl beihaghi

معلم شهید دکتر علی شریعتی

معلم شهید دکتر شریعتی

مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار

روستای حارث اباد سبزوار

حسین خسروجردی نویسنده معاصر تاریخ وادب فارسی

حسین خسروجردی نویسنده توانای معاصر سبزوار

حسین خسروجردی رمان نویس بزرگ سبزواری

اول آبان روز نثر فارسی و بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

اول آبان ماه روز ملی ادیب شیرین سخن

تمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی

تاریخ نگار منصف

تاریخ بیهقی‌ و تأثیر آن بر ادبیات امروز

روستای حارث اباد شهرستان سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی

اول آبان روز ملی نثر فارسی و بزرگداشت بیهقی

سبزوار

مجله اینترنتی اسرارنامه

دکتر مهیار علوی مقدم

بایگانی

پیوندها

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

نون نوشتن از محمود دولت آبادی

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۱ ، ۱۱:۱۷
رضا حارث ابادی
امام حسین هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... ستار پولدارترین مرد شهر، یکماه تکیه راه می‌اندازد و خودش در روز تاسوعا سر مردم گل می‌مالد و ۱۱ ماه هم سرشان شیره!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... قدرت سامورایی! شب ها در تکیه لخت می‌شود و میانداری می‌کند و روزها مردم را لخت می‌کند و زورگیری ...!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... فرشید پوسترهای گلزار و مهناز افشار را از بساطش جمع می‌کند و آخرین ورژن! پوسترهای علی‌اکبر (ع) و حضرت عباس (ع) را در بساطش پهن ...!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... آقا احمد تا پایان اربعین تمام پاساژش را سیاه می‌کند و تا آخر سال هم مشتری‌هایش را!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... قادر روزهای تاسوعا و عاشورا قمه می‌زند و علم می‌کشد ولی در ماه رمضان سیگار از لبش نمی‌افتد!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... سیامک چشم چران! که پاتوقش همیشه خدا نزدیک مدارس دخترانه است در دسته‌های عزاداری اسفند دود می‌کند!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... نیما پشت ماکسیمایش می‌نویسد "من سگ کوی حسینم" ولی هیچ وقت از سگ ۱۱ماهه‌اش دور نمی‌شود!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... حاج آقا مداح معروف شهر بابت ۷ ساعت مداحی حقوق 250 روز یک کارگر را می‌گیرد!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... رییس شرکت لبنیات شیر تو شیر! ۳۰شب شیر صلواتی به خلق خدا می‌دهد و ۳۳۵ روز هم با اضافه کردن آب شیرشان را می‌دوشد!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... به جای آنکه ما بر مصیبت مولا بگرییم، مولا بر مصیبت ما می‌گرید!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... حاج آقا کلامی، ۹شب مردم را به تقوی دعوت می‌کند ولی در شب دهم سر زود پایین آمدن از منبر با هیت امنا دعوا می‌کند!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... هیت امنای مسجد ...علیه السلام! درست وقت اذان ظهر عاشورا اطعام عزاداران را شروع می‌کنند و بعد از آن با انرژی و فلوت! سینه می‌زنند و گریه می‌کنند !

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید... کل یوم عاشورا یعنی...۱۰ روز و شب ...غم گریه کل ارض کربلا یعنی...چند مسجد و چند تکیه !

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی خورشید عصر عاشورا غروب کرد او هم می‌رود تا سال بعد ! تا یاد بعد!

منبع : http://ma-soltan.persianblog.ir/

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۱ ، ۰۴:۲۳
رضا حارث ابادی

السلام وعلیک یا ابا عبدالله الحسین

 شوریده سری که شرح ایمان می کرد / هفتاد و دو فصل سرخ عنوان می کرد
با نای بریده نیز بر منبر نی / تفسیر خجسته ای ز قرآن می کرد  . . .
*********** ***********
شش ماهه على به دوش بابش دادند / یک جام از آن باده نابش دادند
چون با لب تشنه حاجت آب نمود / با تیر سه شعبه اى جوابش دادند . . .
*********** ***********
این خاک به خون عاشقان آذین است
این است در این قبیله آیین ، این است
زاین روست که بی سوار برمی گردد
اسب تو که زین و یال آن خونین است . . .
*********** ***********
مه، بارقه اى ست در شبستان حسین
شب، حادثه اى ز درد پنهان حسین
هر صبح، ز دامن افق، خون آلود
خورشید برآید از گریبان حسین . . .
*********** ***********
حسین ، کشته دیروز و رهبر روز است
قیام اوست ، که پیوسته نهضت آموز است
تمام زندگی او ، عقیده بود و جهاد
اگر چه مدت جنگ حسین ، یک روز است . . .
**********************
هر سال برای تو سیه می پوشیم / در دسته ی عاشقان علم بر دوشیم
ما، بعد هزار و چارصد سال هنوز / با یاد لب تو آب را می نوشیم . . .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۱ ، ۰۴:۱۳
رضا حارث ابادی

"استاد محمود دولت آبادی" چهره شاخص امروز ادبیات معاصر ایران، خالق شاهکارهایی مثل کلیدر و جای خالی سلوچ که البته نیازمند به معرفی نیست.

وی که در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۱۹ در دولت‌آباد شهرستان سبزوار به دنیا آمده است تا رسیدن به سن،هفتاد سالگی مشاغل مختلفی را تجربه کرده، کار روی زمین، چوپانی، پادویی کفاشی، صاف کردن میخهای کج (این کار هنوزهم دردولت آباد و روستاهای دیگر سبزوارتوسط نوجوانان وجوانان انجام می‌شود ) و بعد به عنوان وردست پدر و برادر به عنوان دنده پیچ کارگاه تخت گیوه کشی، دوچرخه سازی، سلمانی و…. بعدها تمام مشاغلی که اودردوران نوجوانی و جوانی خود تجربه کرد، درآثارش نمود یافت.

دولت‌آبادی سپس راهی مشهد و آنگاه تهران شد و در این دوران باز هم مشاغل دیگری نظیر حروفچین چاپخانه، سلمانی کشتارگاه، رکلاماتور برنامه‌های تأتر، سوفلور کنترلچی سینما، ویزیتور روزنامه کیهان و… را بر عهده گرفت.

در همین دوران دهه ۱۳۴۰ بود که دولت‌آبادی به صورت جدی با تأتر آشنا شد و ۶ ماه نظری و ۶ ماه هم عملی درس تأتر خواند. در این دوره شاگرد اول شد و پس از آن «شبهای سفید داستایوسکی» را بازی کرد و بعد«قرعه برای مرگ» اثر«واهه کاچا»؛ بازی در نمایش«اینس مندو»،«تانیاً» نگاهی از پل «اثر» آرتور میلر”، و بعد از آن کار در اداره برنامه‌های تأتر بود.


«کلیدر» رمانی در ستایش کار و زندگی و طبیعت، که خود دولت‌آبادی بارها گفته‌است “دیگر گمان نکنم که نیرو و قدرت و دل و دماغم اجازه بدهد که کاری کاملتر از کلیدر بکنم، کلیدر از جهت کمی و کیفی، کاملترین کاری است که من تصور می‌کرده‌ام که بتوانم و شاید بشود گفت در برخی جهات از تصور خودم هم زیادتر است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۱ ، ۱۳:۰۸
رضا حارث ابادی

کوروش بزرگ (۵۷۶-۵۲۹ پیش از میلاد)، همچنین معروف به کوروش دوم نخستین شاه و بنیان‌گذار دودمان شاهنشاهی هخامنشی است. شاه پارسی، به‌خاطر بخشندگی‌، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه‌گذاری نخستین امپراتوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون، گسترش تمدن و غیره شناخته شده‌است؛

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

ایرانیان، کوروش را پدر و یونانیان، که وی سرزمین‌های ایشان را تسخیر کرده بود، او را سرور و قانونگذار می‌نامیدند. یهودیان این پادشاه را به منزله مسح ‌شده توسط پروردگار بشمار می‌آوردند، ضمن آنکه بابلیان او را مورد تأیید مردوک می‌دانستند

دکتر نوشیروان کیهانی زاده در این باره می نویسد:
این روز به مناسبت تکمیل تصرف امپراتوری بابل به دست ارتش ایران (اکتبر سال 539 پیش از میلاد) و پایان دوران ستمگری در دنیای باستان برقرار شده است . 2544 سال پیش در همین ماه اعلامیه تاریخی کوروش بزرگ در زمینه حقوق افراد و ملل انتشاریافته بود که نخستین سنگ بنای یک دولت مشترک المنافع جهانی و هر سازمان بین المللی بشمار می آید.

سخنان کورش بزرگ:
اینک که به یاری مزدا تاج سلطنت ایران و بابل و کشورهای جهان اربعه را به سرگذاشته ام اعلام می کنم که تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد دین و آئین و رسوم ملتهائی که من پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زیر دستان من دین و آئین و رسوم ملتهائی که من پادشاه آنها هستم یا ملتهای دیگر را مورد تحقیر قرار بدهند یا به آنها توهین نمایند.

من از امروز که تاج سلطنت را به سر نهاده ام تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد هرگز سلطنت خود را بر هیچ ملتی تحمیل نخواهم کرد و هر ملت آزاد است که مرا به سلطنت خود قبول نماید یا ننماید و هرگاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند من برای سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم کرد.

من تا روزی که پادشاه ایران هستم نخواهم گذاشت کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم واقع شد من حق وی را از ظالم خواهم گرفت وبه او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم کرد.

من تا روزی که پادشاه هستم نخواهم گذاشت مال غیر منقول یا منقول دیگری را به زور یا به نحو دیگر بدون پرداخت بهای آن و جلب رضایت صاحب مال تصرف نماید و من تا روزی که زنده هستم نخواهم گذاشت که شخصی دیگری را به بیگاری بگیرد و بدون پرداخت مزد وی را به کار وا دارد.

من امروز اعلام می کنم که هر کسی آزاد است که هر دینی را که میل دارد بپرستد و در هر نقطه که میل دارد سکونت کند مشروط بر اینکه در آنجا حق کسی را غصب ننماید و هر شغل را که میل دارد پیش بگیرد و مال خود را به هر نحو که مایل است به مصرف برساند مشروط بر اینکه لطمه به حقوق دیگران نزند.
من اعلام می کنم که هر کس مسئول اعمال خود می باشد و هیچ کس را نباید به مناسبت تقصیری که یکی از خویشاوندانش کرده مجازات کرد و مجازات برادر گناهکار و بر عکس به کای ممنوع است و اگر یک فرد از خانواده یا طایفه ای مرتکب تقصیر می شود فقط مقصر باید مجازات گردد نه دیگران.

من تا روزی که به یاری مزدا زنده هستم و سلطنت می کنم نخواهم گذاشت که کسی مردان و زنان را به عنوان غلام و کنیز بفروشند و حکام و زیر دستان من مکلف هستند که در حوزه حکومت و ماموریت خود مانع از فروش و خرید مردان و زنان بعنوان غلام و کنیز بشوند و رسم بردگی باید به کلی از جهان برافتد.
از مزدا خواهانم که مرا در راه اجرای تعهداتی که نسبت به ملتهای ایران و بابل و ملتهای ممالک اربعه بر عهده گرفته ام موفق گرداند

در جهان فرمان کوروش اولین منشور بود          

سر به تعظیمش فراتر بابل و آشور بود

سینه اسپارت را تا قلب یونان چاک کرد

پشت بخت النصر را سایده و بر خاک کرد

ما ار اسلاف همان خونیم از همان ریشه ایم

پاسدار نام نیک پارس تا همیشه ایم

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۱ ، ۱۰:۲۰
رضا حارث ابادی

بیا وداع کنیم خان برارم
بیا وداع کنیم
اگر بنا باشد کسی از ما بماند
همان به که تو بمانی
کینه ی تو به کار این دنیا بیشتر می آید تا عشق من



کلیدر - محمود دولت آبادی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۱ ، ۱۴:۲۳
رضا حارث ابادی

عید سعید قربان مبارک باد

ای عزیزان به شما هدیه زیـــــــــزدان آمد

عید فرخنـــــــده ی نورانی قربـــــــــان آمد

حاجیان سعی شما شد به حقیقت مقبول

رحمت واسعــــه ی حضــرت ســـبحان آمد . . .

امروز، روز عرفه است، روز نیایش، روز ستایش واقعی و توحید محض.
امروز باید عظمت خداوند متعال «جلّ جلاله» را بی‏پرده دید!
امروز باید غیر از آسمان، برای خود سقفی نساخت!
امروز باید سجاده بر خاک نهاد، باید محراب تماشا را تا افق گسترد، باید وسعت لا یتناهی اندیشه و احساس را به هم آمیخت!
امروز، روز طولانی‏ترین نیایش‏های عاشقانه با خداست!
امروز، روز سخاوت حضرت حق «عزّ و جل» است، روزِ «اَللهُمَّ یا اَجْوَدَ مَنْ اَعْطی وَ یا خَیْرَ مَن سُئِلَ وَ یا اَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ».
امروز، روز اوج‏گیری نور صلوات است که منزلت خاکیان را بر افلاکیان ثابت می‏کند.
امروز، روز استجابتِ «یا مُجیبُ دَعْوَةِ الْمُضْطَرّینُ» است!
امروز، روز عرفه است است، روز نیایشِ خونین حضرت مسلم ‏بن عقیل علیه‏السلام ، روز استجابت دعای پیر فرزانه کوفه، هانی بن عروه رحمه‏الله! امروز، روز دعا و اشک و «یا حسین» در تمام صحراهای آغشته به عطر کربلاست!
امروز، مؤمنین در سایه ‏زار چتر رحمت، دل‏های عاشق خود را به امتحان عشق می‏سپارند.
امروز، روز معراجِ دل‏های کربلایی است که هم‏نوا با کاروان سالار عشق عاشورا، می‏خوانند: لآ اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الْمُوحِّدِینَ،...
امروز، روز همراهی و هم‏صداییِ با «یا ربّ یا ربّ»های امام حسین علیه‏السلام است!
امروز، روز زیبای سیر و سلوک عارفانه در عالم بالاست، روز عارفان حقیقی، روز معراج دل، به اعلی علیّینِ تسبیحِ حضرت پروردگار!
امروز، روز پالایش وجود از هر گونه تعلّق و شرک و گناه است، روز توبه!
الهی، به حق امروز که روز نیایش‏های عاشقانه و عارفانه امام حسین علیه‏السلام است، به شرافت «روز عرفه»، در طول سال، ما را از مغفوران درگاهت قرار بده، نه از محرومان!
الهی، به حق امام حسین علیه‏السلام ، شناخت قدر و حرمت روز عرفه را به ما بیاموز تا روزی‏مند از رحمت واسعه تو گردیم!
الهی، به حق عبادت اولیای درگاهت در این روز مبارک، زیارت حجتِ(عج) پنهان از نظرت را در دنیا و شفاعتش را در جهان آخرت نصیبمان گردان. آمین

از کعبه رو بکر ببلا میکند حسین

 و آنجا دوباره کعبه بنا میکند حسین

گر ساخته است خانه اى از سنگ و گل خلیل

آنجا بناز خون خدا میکند حسین

روزى که حاجیان به حرم روى مینهند

پشت از حریم کعبه چرا؟ میکند حسین

آن حج نا تمام که بر عمره شد بدل

 اتمام آن بدشت بلا میکند حسین

آنجا وقوف در عرفات ار نکرده است

فریاد معرفت همه جا میکند حسین

  آنجا اگر که فرصت قربانیش نبود

اینجا هر آنچه هست فدا میکند حسین

 آنجا که سعى بین صفا در دویدن است

 اینجا به قتلگاه صفا میکند حسین

 آنجا حنا حرام بود بهر حاجیان

 اینجا ز خون خویش حنا میکند حسین

وقتى به خیمه گاه رود از پى وداع

 اینجا دوباره حج نساء میکند حسین

 بعد از هزار سال به همراه حاجیان

هر سال رو بسوى منا میکند حسین

 از چار سوى کعبه ، ز گلدسته ها هنوز

هر صبح و ظهر و شام ندا میکند حسین

بشنو دعاى در عرفاتش که بنگرى

 با سوز دل هنوز، دعا میکند حسین

سر داده است و حکم شفاعت گرفته است

 بر وعده اى که داده وفا میکند حسین

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۱ ، ۰۸:۵۷
رضا حارث ابادی

کمک دکتر علوی مقدم به بزرگداشت ابوالفضل بیهقی


کمک دکتر علوی مقدم به بزرگداشت ابوالفضل بیهقییک استاد برجسته دانشگاه و چهره ماندگار ادبیات کشور ضمن اینکه برای بزرگداشت ابوالفضل بیهقی خواستار برگزاری مراسمی ملی در سال آینده شد، اعلام کرد مبلغ یک میلیون تومان به برگزاری این برنامه در سبزوار یاری می رساند.

دکتر سید محمد علوی مقدم که یکشنبه شب در مراسم بزرگداشت ادیب توانمندو مورخ برجسته ایرانی خواجه ابوالفضل بیهقی سخن می گفت ، افزود : برهمه اهالی فرهنگ و ادبیات کشور و به ویژه سبزوار به عنوان زادگاه خواجه ابوالفضل بیهقی واجب است که امر تجلیل از این بزرگمرد تاریخ و ادبیات ایران را جدی بگیرند.
وی سپس گفت : اگر برای برگزاری مراسم با شکوه برای این فرد بودجه کافی وجود ندارد ، باید خود مردم و نهادهای مردمی به این امر مهم یاری برسانند.
دکتر علوی مقدم افزود : من به عنوان یک معلم ادبیات که حدود 60 سال در این زمینه به تدریس و پژوهش در دانشگاه ها و مدارس پرداخته ام و به خوبی از جایگاه والای ابوالفضل بیهقی در تاریخ کشور آگاهم ، خود اولین کسی هستم که حاضرم برای برگزاری این مراسم به صورت نقدی کمک کنم.
وی درادامه به تشریح برجستگی های ادبی و تاریخی اثر گرانسنگ ابوالفضل بیهقی پرداخت و گفت : ارزش کار بیهقی دراین است بیشتر وقایع مهم 104 ساله دوران حکومت غزنویان را با دقتی بالا بیان کرده است و این دقت بالا از ضرورت های تاریخ نویسی است.
دکتر علوی مقدم سپس به توضیح و معرفی کامل دو شخصیت برجسته تاریخی ایران با نام بیهقی از ناحیه سبزوار پرداخت و گفت : امروز برخی افراد ابوالحسن زید بیهقی را با ابوالفضل بیهقی اشتباه می گیرند ، اما واقعیت اینجاست که هریک از این دو فرد از مفاخر و ارزشمند سبزوارند که هریک ارزش های منحصر به فرد خود را دارند.
وی افزود : ابوالحسن زید بیهقی دانشمند ، فقیه ، متکلم ، مورخ ، ریاضی دان و منجم بزرگ قرن ششم هجری بود که در ششتمد متولد شد و آرامگاهش نیز در همان شهر واقع است.
علوی مقدم همچنین اظهار داشت : ابوالحسن زید بیهقی مولف کتاب ارزشمند تاریخ بیهق است که این کتاب به خاطر دانش بالای نویسنده در علوم زمان به ویژه تسلط وی بر زبان عربی ، دارای لغات عربی فراوان است .
این استاد برجسته دانشگاه افزود : با این حساب ابوالحسن زید بیهقی یکی از مفاخر علمی خطه بیهق در سطح کشور است. اما خواجه ابوالفضل بیهقی یک هنرمند است که در کتاب تاریخ خود علاوه بر استفاده صحیح از ادبیات فارسی ، درست نویسی و مستند نویسی را نیز وجهه کار خود قرار داده و توانسته است به موفقیتی عظیم دست یابد.
این چهره ماندگار ادبیات کشور که تا کنون چندین مقاله پژوهشی و علمی در زمینه ادبیات فارسی منتشر کرده است ، تأکید کرد : در منطقه سبزوار دانشمندان با نام بیهقی بسیار زیادند که هریک ارزش های منحصربه فردی دارند ، لیکن در رأس همه آن ها ابوالحسن زید بیهقی وابوالفضل بیهقی قرار دارند که بسیار لازم است در پاسداشت و نکوداشت آنان کوشید.
دکتر سید محمد علوی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت : از وقتی فهمیده ام شهرداری سبزوار پیشگام برگزاری این مراسم شده است ، بسیار خرسندم و معتقدم شهرداری ها نیز باید در کنار امور عمرانی و خدمات شهری در مسائل فرهنگی نقش خود را ایفا نمایند.
وی ابراز امیدواری کرد در سال های آینده با برگزاری مراسم باشکوه بزرگداشت بیهقی این شخصیت برجسته تاریخی و فرهنگی کشور به همه کشور و حتی جهان معرفی شود.
منبع : سبزوار پیام www.sabzevarpayam.com
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۱ ، ۰۸:۵۳
رضا حارث ابادی

امروز در تارنمای استادم خواندم که اول آبان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی است . هرچند این روز در تقویم ثبت نشده است ، تعلق خاطرم به این تاریخ نگار راستین و مورخ ادیب باعث شد که نتوانم از کنار این روز و این یاد کرد خاص بی تفاوت بگذرم . البته  بنیان این علاقه شاید به همان اولین روزهای تحصیل در رشته ی ادبیات و خواندن تاریخ بیهقی در مکتب استادم دکتر مدرس زاده گذاشته شد . از آن پس هرگاه تاریخ بیهقی را خوانده ام بانگ صدای استاد که با شور و حرارتی وصف ناپذیر از بیهقی می گفت و این مرد جهان دیده و سرد و گرم روزگار شنیده را وصف می نمود در گوشم طنین انداز می شود . و به قول دکتر یوسفی که توفیق خواندن و درک تاریخ بیهقی را مرهون استادش بهار میداند ، من نیزلطف بیهقی خوانی و فهم بیهقی را مدیون استاد سخنور و سخن شناس خود می دانم .

بیهقی از ابر مردانی است که در کنار ستارگان تابناک دیگر در قرن پنجم اسلامی درخشید و ایران را با نور علم و دانش و منش بی نظیر خود نورانی کرد . وی مجموعه ای از خصلتهای نیک انسانی را که در وجود خود پرورانده بود در کتابش که روزنامه واره ای راستین از تاریخ غزنویان بود بازتاب داد .

تاریخ بیهقی هم تصنیفی است در تاریخ مثل هزاران کتاب تاریخی دیگر ولی پرسش این است که این مرد سالخورده و جهان دیده چه گفته است و چگونه نوشته است که بعد از گذشت سالها هنوز کسی در تاریخ نگاری این گونه مثال زدنی نشده است در واقع هرکه در تاریخ قلم رانده و می راند سرانجام سخنش  به تعصبی و تزیدی می کشد که بیهقی سخت از آن پرهیز می نمود  . این اوج هنر وی است که توانسته  تاریخی بنگارد که هیچ خواننده ای تاکنون وی را طعنی نزده است و نگفته است شرم باد این پیر را .

همه می دانیم و شنیده ایم که تاریخ کتاب عبرت و درس آموزی از تجربه های گذشتگان است و به راستی تاریخ بیهقی نمونه ی اعلای این تعریف از تاریخ است . کتاب او کتاب تأمل و تدبر است . وقایع و کسان از گذرگاه اندیشه ی او می گذرند به داوری گذاشته می شوند و آنگاه به قرار گاه ابدی تاریخ رهنمون می گردند .

 تاریخ  بیهقی با  داشتن حکایات و داستانهای تاریخی که خود آنها را درس عبرت برای همگان می داند همراه با حقیقت پژوهی  و حقیقت نمایی او و نیز هنر نویسندگی وی به صورت رمانی گیرا و دلچسب جلوه می کند که البته خصائل نیک و ستوده ی نویسنده نیز در رقم زدن این موفقیت بی تاثیر نیست . بیهقی با هرکه با وی نیکی کرد حق شناسی کرد ، و هرجا ناگزیر به باز نمایی عیبی شد از آنجا که خوی تاریخ نگاریش بود و سکوت را مغایر با وجدان تاریخ نویس خود می دانست با ظرافت و همراه با احساس و ابراز تاسف به بیان آن پرداخت ،قناعت پیشه نمود و از پیش کسوتانش احترام گرفت . از حرص و آز دوری کرد و با کاردانی و وظیفه شناسی بی حدش موجبات احترام و توجه اطرافیانش را به سوی خود فراهم کرد .

احترامی که بیهقی از استادش بونصر مشکان می گیرد مثال زدنی است و نشان از سیرت نیک و اخلاق حق شناسانه ی اوست . ( که البته این روز ها کمتر پیدا می شود ) پیداست که نعمت و برکت وجود استاد را خوب درک کرده ، هر چه از او در امر دبیری آموخته به کار بسته و با علاقه و ارادتی خاص خود را به فتراک سخنان و آموخته های وی بسته است . او را دربسیاری ازابواب یگانه ی روزگار می شناسد و با محبتی فرزندانه از او سخن می گوید . سخن در باب بیهقی بسیار است و در حوصله ی این مقال نمی گنجد ، اما کاش این تاریخ عبرت انگیز را ایرانیان بیشتر بخوانند و پند های نهان آن را آویزه ی گوش سازند .

منبع : http://fnanaforoush.blogfa.com/

دانشجوی دوره دکتری زبان وادبیات فارسی

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۱ ، ۱۳:۱۷
رضا حارث ابادی

بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد

مراسم بزرگداشت مقام تاریخی و ادبی خواجه ابوالفضل بیهقی ، نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی یکشنبه شب در زادگاهش، سبزوار برگزار شد. 
در این مراسم که جمعی از مسوولین شهرستان ، دانشجویان ، اساتید و علاقه مندان حوزه زبان و ادبیات فارسی سبزوار حضور داشتند ، سه استاد برجسته کشوری به سخنرانی در مورد مقام ابوالفضل بیهقی پرداخته و ضرورت برگزاری مراسم بزرگداشت این مورخ نامی را به صورت سالانه یادآور شدند.

دکتر سید محمد علوی مقدم ، استاد پیشکسوت دانشگاه و چهره ماندگار کشور در رشته ادبیات فارسی یکی از سخنرانان این مراسم بود

 

که در سخنرانی خود با موضوع ' دو بیهقی ، دو تاریخ' ، به معرفی دقیق و تفکیک شخصیت و آثار ابوالفضل بیهقی و ابوالحسن زید بیهقی پرداخت.

دکتر علوی مقدم از اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار به خاطر ورود مثبت به فعالیت های فرهنگی شهرستان سبزوار قدر دانی کرد و خواستار آن شد که این مراسم در سال آینده به صورت ملی در سبزوار برگزار شود.

مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان دیگر سخنران این مراسم بود که با موضوع ' ویژگی های هنری و زیباشناسی تاریخ بیهقی' به ارائه مطالبی پرداخت.

دکتر محمد جعفر یاحقی :

دکتر یاحقی: مفاخری چون بیهقی ریشه های فرهنگی ما هستند

 

دکتر یاحقی مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان هم درسخنانی گفت : برای پاسداشت مقام ادبی و تاریخی خواجه ابوالفضل بیهقی بسیار ضروری است که روز اول آبان ، در تقویم ملی کشور به نام این ادیب و مورخ برجسته ایرانی، ثبت شود. دکتر محمد جعفریاحقی همچنین اعلام کرد : به شخصه پیگیر این درخواست در سطح کشور می باشد و در جلسات بیهقی خوانی که چهارشنبه ها در تهران برگزار می شود ، موضوع ثبت روز ملی بیهقی را با دکتر حدادعادل رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی رسماً درمیان گذاشته است. این استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد همچنین گفت : حالا که در تهران به صورت هفتگی جلسات بیهقی خوانی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار می شود ، در سبزوار به عنوان شهر زادگاه بیهقی ، بسیار ضرورت دارد که جلسات هفتگی بیهقی خوانی برگزار شود و این کار باید با همت و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، دانشگاه های متعدد و سایر نهادهای فرهنگی این شهر صورت گیرد. وی با قدردانی از همت اداره فرهنگی شهرداری سبزوار در برگزاری بزرگداشت ابوالفضل بیهقی گفت : شهرهای ما در گذشته شهرهای فرهنگی بوده و کاملاً سیمای فرهنگی داشتند . یاحقی سپس ادامه داد : امروز هم شهرهای ما می توانند کارکرد فرهنگی داشته باشند به شرط آنکه شهرداری ها در کنار خدمات عمرانی، فعالیت های فرهنگی رانیز مد نظر قرار دهند . دکتر یاحقی همچنین به اقدام خوب شهرداری تهران در راه اندازی مجموعه شهر کتاب و برگزاری جلسات هفتگی با موضوع بررسی آثار فاخر ادبیات ایران اشاره کرد و گفت : تلاش خواهیم کرد شهرداری مشهد را نیز به این گود بکشانیم چرا که بسیار ضروری است در استان خراسان بااین پیشینه غنی ادبی وتاریخی چنین فعالیت هایی وجود داشته باشد. وی افزود : مفاخری چون ابوالفضل بیهقی ریشه های فرهنگی ما هستند و جوانان کشور امروز باید با ریشه های فاخر فرهنگی خود آشنا باشند . این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابوالفضل بیهقی و فردوسی دو ادیب هم پایه و هم شأن در عرصه ادبیات فارسی هستند به برخی دلایل شهرت بیشتر فردوسی نسبت به بیهقی اشاره کرد و گفت : از آنجایی که فرهنگ ایران به ویژه در گذشته بیشتر فرهنگ شعری بوده ، آثاری نظیر شاهنامه فردوسی در نزد عموم مردم بیشتراز آثاری چون تاریخ بیهقی مقبولیت و پذیرش یافته است. وی افزود : دلیل مهم دیگری که تاریخ بیهقی چنان که باید و شاید شناخته شده نیست ، این است که فقط بخش هایی از اواسط این کتاب ارزشمند به دست ما رسیده است و طبیعتاً کتابی که نه ابتدای آن مشخص باشد و نه انتهای آن برای نفوذ و پذیرش درمیان مخاطبین با دشواری هایی روبه روست. دکتر یاحقی اما بیان کرد: با وجود این موانع ، بازهم بدون تردید نام بیهقی امروز بیش از هر نویسنده دیگری در ادبیات فارسی شناخته شده است و کتاب او یکی از محبوب ترین نثرهای فارسی است و چه بسا اگر مقدمه کتاب تاریخ بیهقی پیدا می شد ، هم شأن و هم وزن مقدمه کتاب گلستان سعدی محبوبیت می یافت. دکتر یاحقی گفت : قبل و بعد از تاریخ بیهقی البته کتاب های ارزشمندی در تاریخ یا ادبیات فارسی نوشته شده است ، اما ادغام این دو زمینه در یک کتاب برای اولین بار در اثر گرانسنگ بیهقی مشاهده می شود و همین موضوع حتی زمینه انس و الفت جوانان ایرانی با تاریخشان را فراهم آورده است. وی در ادامه گفت: ویژگی ممتاز دیگر کتاب تاریخ بیهقی این است که از داخل آن می توان اشعاری به سبک آنچه امروز شعر سپید نامیده می شود، استخراج کرد .

دیگر سخنران این جلسه مهدی سیدی پژوهشگر سرشناس زبان و ادبیات فارسی و یکی از مصححان کتاب تاریخ بیهقی بود.

وی در سخنرانی خود با عنوان ' تاریخ نگاری ابوالفضل بیهقی و خراسان بزرگ از منظر بیهقی ' ضمن تأکید بر ارزش های ادبی کتاب تاریخ بیهقی ، جنبه های ارزشمند این اثر گرانسنگ به لحاظ تاریخی را تشریح کرد.

سیدی اظهارداشت :بیهقی به صورتی موشکافانه به تحلیل و بررسی و حتی نقد دستگاه حاکم ایران پرداخته است و به خاطر موقعیت منحصربه فرد سیاسی که بیهقی در دربار غزنویان داشته ، توانسته است در کتاب تاریخ خود به عنوان منبع دست اول ، مستندات و وقایعی را نقل کند.

وی افزود: اگر تلاش بیهقی نمی بود ، امروز این وقایع برای ما ناشناخته باقی می ماند.

این پژوهشگر ادبیات افزود: در شهر سبزوار از این نوع مفاخر و مشاهیر فراوان وجود دارند ، اما افسوس که توجه کافی را دریافت نکرده اند.

در ابتدای این مراسم رییس اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار گزارشی در مورد مشاهیر سبزوار ارائه کرد.

مهدی مقصودی :

در این مراسم ضمن اشاره به تعدادی از مشاهیر ملی سبزوار گفت : از آنجایی که شخصیت ها و وقایع مهم تاریخی این شهر همواره در طول تاریخ ورود اسلام به ایران ، نقطه عطفی در مسیر گسترش اسلام و تشیع بوده اند ، لازم است امروز این مفاخر و رویدادهای ارزشمند فرهنگی و تاریخی را پاس بداریم.

وی اظهار داشت در همین راستا ، اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار بخشی به نام سبزوارشناسی را راه اندازی کرده است تا به صورت تخصصی تری در بحث مفاخر و توانمندی های تاریخی سبزوار ورود پیدا کند.

 

دکتر عباس محمدیان رئیس دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار هم شهر سبزوار را شهر مفاخر و مشاهیر بزرگ معرفی کرد و گفت: برگزاری این چنین بزرگداشت ها و نکوداشت هایی سبب برقراری پیوند با گذشته، الگوسازی برای نسل جوان و ادای دین همه مسئولان به مفاخر و مشاهیر می شود.دکتر عباس محمدیان با اشاره به تحصیل 27 هزار دانشجو در سبزوار، از این شهرستان به عنوان یک شهری دانشگاهی و فرهنگی یاد کرد و خواستار برگزاری سالیانه بزرگداشت مفاخر و راه اندازی مجدد انجمن ادبی آثار و مفاخر فرهنگی سبزوار شد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در ابتدای سخنانش نیز به شخصیت و دوران زندگی ابوالفضل بیهقی اشاره کرد و اظهار داشت: ابوالفضل بیهقی نگارش کتاب ارزشمند خود را در سن 63 سالگی در سال 448 ه.ق آغاز و در سال 451 ه.ق به اتمام رساند.وی با بیان اینکه جای بسی تاسف است که از این کتاب 30 مجلدی تنها 6 مجلد باقی مانده است، درستی، امانت و بی غرضی، داشتن اطلاعات درست و مستند، درج تاریخ دقیق رویدادها، ذکر انگیزه حوادث و پیامدهای آن، عبرت انگیزی، مسائل اخلاقی و ارزش ادبی را از ویژگی های این متاب ارزشمند تاریخی بیان کرد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز که در این مراسم به سخنرانی کوتاهی پرداخت ، اظهار داشت : سبزوار بزرگان زیادی در زمینه های ادبی ، علمی ، سیاسی ، مذهبی ، هنری و ... دارد.دکتر عباس محمدیان اظهار داشت : برگزاری چنین مراسمی در واقع ادای دین ما سبزواری ها نسبت به مفاخر گذشته خودمان است. وی در ادامه با یادآوری برخی کارهای ارزشمند که در سالهای گذشته توسط انجمن آثار و مفاخر سبزوار انجام شده است ، خواستار راه اندازی مجدد این انجمن در سبزوار شد.

در پایان مراسم دکتر مهیار علوی مقدم :

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در رشته ادبیات فارسی ، قول برگزاری همایش ملی ابوالفضل بیهقی در اول آبان سال آینده را داد و گفت: از همین حالا باید همه مسوولان فرهنگی و سیاسی شهرستان در این راستا کمر همت را ببندند.

برپایه این گزارش : از میهمانان این مراسم در پایان با اهدای جوایزی از طرف شهرداری سبزوار قدر دانی شد.

مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به مناسبت فرارسیدن اول آبان روزی که به نام این مورخ و نویسنده توانمند فارسی درنظر گرفته شده است ، با همت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در محل تالار کاشفی این شهر برگزار شد.

منبع خبر : شهرداری سبزوار http://www.e-sabzevar.ir/fa/index.php

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۱ ، ۰۶:۳۱
رضا حارث ابادی

یادمان بیهقی

در چند سال گذشته اول آبان به نام روز نکوداشت مورخ و ادیب بزرگ خراسان قرن پنجم ابوالفضل بیهقی نام گرفته است که به رغم ثبت نشدن آن در تقویم رسمی کشور هر سال مراسمی در سبزوار زادگاه این ادیب نامدار برگزار می شود.

بیهقی یکی از ارکان نثر فارسی دری به شمار می رود که با نگارش این کتاب عظیم( که متاسفانه بخشی بزرگ از آن از میان رفته است) در قوام بخشیدن به نثر فارسی قدمی شایسته برداشت.

در این سالها به ویژه پس از مراسم بزرگداشت بین المللی بیهقی در سال ۱۳۴۹ در دانشگاه فردوسی مشهد و چاپ و تصحیح انتقادی کتاب تاریخ بیهقی به پایمردی و کوشش استاد فقید دکرت علی اکبر فیاض توجه به این کتاب و تحقیق در باره آن شکلی جدی تر به خود گرفت که حاصل کار در کتاب شناسی بیهقی استاد دکتر احمد رضی آمده است.

یکی از نکات فنی و ادبی که در باره کتاب تاریخ بیهقی شایان توجه بسیار است بحث توالی داستان هاست که هنوز می تواند بعد از توضیحات محققانه خانم والدمن مورد کاوش قرار بگیرد.

در بهترین بخش از کتاب بیهقی که برجای مانده است یعنی داستان حسنک وزیر این توالی داستان ها و سرگذشت ها به چهار مورد می رسد که قابل تامل است.

در داستان افشین و بودلف که پیش از داستان حسنک آمده است این نتایج به دست می آید:

۱- خلیفه عباسی خود دستور قتل ابودلف را به افشین داده است.

۲- با یک دروغ مصلحتی به قیمت حفظ جان یکی از درباریان دستور خلیفه زیر پا نهاده می شود.

۳- افشین ایرانی به عنوان سگ نیم کافر و ناخویشتن شناس معرفی می شود و دو سال بعد هم در همان بغداد کشته می شود(اوج نفرت عرب از ایرانی)

اما در مقابل:

۱- حسنک با دستور فرضی و موهوم خلیفه عباسی اعدام می شود چون بیهقی می گوید دو پیک را به شکل پیک های بغداد ایستانیده بودند.

۲- درباریان از نفرت عرب از ایرانیان خبر داشتند و این اعدام ننگین را تن دادند.

۳- زیر سر خلیفه در بغداد دستور او را لغو می کنند اما مسعود غزنوی بی مسولانه شهر را ترک می کند و به شکار می رود تا نباشد و کسی از او وساطت کند.

۴- هیچ کدام از درباریان به خلاف داستان افشین حاضر به وساطت نمی شوند.

این فقط نمونه ای از این ابیتکار بیهقی در متوالی آوردن داستانهاست که باز هم در این زمینه می توان کار کرد.

بر اینها باید برخی کاوشهای تحقیقی دیگر را هم افزود از جمله شیوه بازداشت امیر محمد در سومین روز شراب نوشی اش پس از عید فطر یا ممنوع الملاقات بودن سلطان محمود در بیماری جانکاه سل که به مرگ او منجر شد و هزار نکته دیگر

امید است دانشجویان جوان و استادان فاضل همچنان با مرور این کتاب توفیق بهره مندی بیشتر و بهتر از آن را با هدف غنا بخشیدن به پژوهش های ادبی به دست آورند.

منبع : http://drmodarreszadeh.blogfa.com/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۱ ، ۰۴:۵۷
رضا حارث ابادی