ابوالفضل بیهقی مورّخ، ادیب، نویسنده و پدر نثر پارسی

سمن انجمن یادمان ابوالفضل بیهقی پدر نثر پارسی

ابوالفضل بیهقی مورّخ، ادیب، نویسنده و پدر نثر پارسی

سمن انجمن یادمان ابوالفضل بیهقی پدر نثر پارسی

غرض من آن است که تاریخ پایه ای بنویسم و بنایی بزرگ افراشته گردانم، چنان که ذکر آن تا آخر روزگار باقی ماند.
غرض من از نبشتن این اخبار آن است تا خوانندگان را فایده ای به حاصل آید و مگر کسی را از این به کار آید... و هرکس که این نامه بخواند، به چشم خرد و عبرت اندر این نامه بنگرد، نه بدان چشم که افسانه است.
اما براستی ابوالفضل بیهقی به عنوان یکی از برجسته ترین تاریخ نگاران تمامی ادوار ایران درباره تاریخ چگونه می اندیشید؟ از منظر او، اهمیت و فایده تاریخ چه بود؟ به باور وی، رسالت تاریخ را در چه مواردی باید جستجو کرد؟ در این کوتاه سخن، بنابر آن است تا پاسخی روشن بدین پرسش ها و سوالاتی از این دست داده شود و بدین طریق از ذهن تاریخ نگر این تاریخ نگار پرآوازه، آگاهی بهتری یافت.
اول آبانماه روز ملی ادیب شیرین سخن ، تاریخ نگار منصف ،حقیقت گوی عادل و پدر نثر پارسی ابوالفضل بیهقی گرامی باد. نویسنده: رضا حارث آبادی 09122042389 -09193060873
تلگرام Rezabeyhaghi@ اینستاگرام https://www.instagram.com/beyhaghinews/

کلمات کلیدی

تاریخ بیهقی

ابوالفضل بیهقی

اول آبان روز ملی ابوالفضل بیهقی

تاریخ بیهقی این مکتوب یال افشان جاوید

روستای حارث آباد سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی

ابوالفضل بیهقی استاد مسلم نثر فارسی

رضا حارث آبادی

محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی رمان نویس برجسته سبزواری

روستای حارث آباد سبزوار

بیهقی

abolfazlbeyhaghi

abolfazl beihaghi

معلم شهید دکتر علی شریعتی

معلم شهید دکتر شریعتی

مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار

روستای حارث اباد سبزوار

حسین خسروجردی نویسنده معاصر تاریخ وادب فارسی

حسین خسروجردی نویسنده توانای معاصر سبزوار

حسین خسروجردی رمان نویس بزرگ سبزواری

اول آبان روز نثر فارسی و بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

اول آبان ماه روز ملی ادیب شیرین سخن

تمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی

تاریخ نگار منصف

تاریخ بیهقی‌ و تأثیر آن بر ادبیات امروز

روستای حارث اباد شهرستان سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی

اول آبان روز ملی نثر فارسی و بزرگداشت بیهقی

سبزوار

مجله اینترنتی اسرارنامه

دکتر مهیار علوی مقدم

بایگانی

پیوندها

بیوگرافی مهدی سیدی فرّخد

يكشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۱، ۰۸:۲۶ ق.ظ

مهدی سیدی فرّخد

سید مهدی سیدی فرُّخَد، متولد 1332 در روستای فرُّخَد ولایت طوس، دارای دیپلم ریاضی از شهر مشهد، و تحصیلات ناتمام دانشگاهی در رشته‏های فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد و علم و صنعت تهران، محقّق آزاد در حوزة تاریخ، جغرافیای تاریخی، فرهنگ، و ادبیّات کلاسیک خراسان بزرگ، خصوصاً خراسان ایران و طوس و شهر مشهد، نویسنده حدود 50 مقاله و مؤلف و مصحّح بالغ بر بیست کتاب (از سال 1371 به بعد)، که عنوان آن دربارة شهر مشهد (عموماً با بودجه و مساعدت شهرداری و مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر مشهد) است، به این شرح:

ولد: 1332 فرّخد روستایی در جوار پاژ
تحصیلات: فیزیک (دانشگاه مشهد)، مهندسی الکترونیک (علم و صنعت تهران).
سابقه فعالیت: عضو انجمن میراث فرهنگی توس، مدیر آرامگاه فردوسی، مدیر گروه تاریخ و جغرافیای تاریخی و مطالعات مشترک خراسان و آسیای مرکزی و مرکز خراسان‌شناسی، عضو شورای نامگذاری شهر مشهد، عضو انجمن میراث فرهنگی شهر مشهد، عضو هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی.

10 سال(از سال 59 تا 69)را فقط مطالعه می‌کند؛ بدون این‌که چیزی منتشر کند و از سال 69 شروع به انتشار مقاله و کتاب می‌کند که نتیجه‌اش حدود 18 کتاب، چه مشترک و چه تنها اعم از تألیف و تصحیح در حوزه‌ی خراسان است. تاریخ مشهد، سیمای تاریخ فرهنگ شهر مشهد، تصحیح نفوس ارض اقدس(آماری از مردم شهر مشهد در سال 1257 خورشیدی)، سراینده‌ی نظم کاخ بلند، نیمی ز ترکستان نیمی ز طرقانه،(زمانی که ترکمنستان و ازبکستان و آذربایجان از شوروی جدا شدند کسی این کشورها را نمی شناخت. این کتاب در معرفی این سه کشور است)، جغرافیای تاریخی ترکمنستان، جغرافیای تاریخی مرو(در معرفی مرو)، دیبای خسروانی(گزیده ی تاریخ بیهقی است که در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان ادبیات تدریس می شود)، چراغ برات خراسان و... از سال 76 تا 80 نیز در مرکز خراسان شناسی مدیریت گروه تاریخ و جغرافیای تاریخی و مطالعات مشترک ایران و آسیای مرکزی را بر عهده دارد.
کارنامه علمی:

نویسنده حدود 50 مقاله و مؤلف و مصحّح بالغ بر بیست کتاب (از سال 1371 به بعد)، که عنوان آن دربارة شهر مشهد (عموماً با بودجه و مساعدت شهرداری و مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر مشهد) است، به این شرح:

تاریخ شهر مشهد، از آغاز تا مشروطیّت، تهران، جامی، 1378.

سیمای تاریخی ـ فرهنگی شهر مشهد، تهران، 1382، آوام با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری مشهد.

نفوس ارض اقدس، یا مردم مشهد قدیم، تصحیح و شرح و مقدمه، 1382، مشهد، سگال (که آمارِ خانه به خانه‏ای است از ساکنین شهر مشهد در سال 6ـ1295 قمری ـ 1257 خورشیدی).

مشرق کم فروغ، بخش رضویه شهرستان مشهد، مشهد، آهنگ قلم، 1383 (با مساعدت شهرداری رضویه).

شجرة طیّبه در انساب سلسلة سادات علویّه رضوی، تصحیح و شرح و فهارس، مشهد، آهنگ قلم، 1384، با مساعدت دفتر موقوفات سادات رضوی.

گزیدة تاریخ و جغرافیای تاریخی شهر مشهد، از آغاز تا انقلاب اسلامی، مشهد، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، 1387.

مسجد و موقوفات گوهرشاد، کار گروهی، با سرپرستی سیدی، قم، نشر کومه، 1386، به سفارش «بنیاد پژوهش و توسعة فرهنگ وقف»، و مساعدت ادارة کلّ اوقاف و امور خیریة استان خراسان رضوی (کتاب سال در استان خراسان، سال 1387).

مشهد در آغاز قرن چهارده خورشیدی، مشهور به گزارش مکتب شاهپور (تألیف گروهی از دانشوران شهر مشهد، در سال 1313 خورشیدی)، تصحیح و شرح و فهارس توسط سیدی، مشهد، آهنگ قلم، 1386 (با مساعدت مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر مشهد و قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان دانشگاه فردوسی مشهد)، (کتاب سال استان خراسان رضوی در سال 1387)، چاپ دوم، 1388.

مشهد، در جستجوی هویّت شهری، کار گروهی، با میدان داری سیدی، تهران، وزارت مسکن و شهرسازی، 1384.

10ـ تصحیح و شرح تاریخ بیهقی، در سه ورژن، با همکاری دکتر محمدجعفر یاحقی، تهران، سخن، 1388 تا 1390.

مسئولیتها و مشاغل:

عضو انجمن میراث فرهنگی توس از سال 1372 به بعد/ مدیر آرامگاه فردوسی در سال 1374/ مدیر گروه «تاریخ و جغرافیای خراسان»، و «مطالعات مشترک خراسان و آسیای مرکزی» در «مرکز خراسان شناسی آستان قدس رضوی»، در سالهای 1376 تا 1380/ همکار میهمان در دانشکدة ادبیّات دانشگاه فردوسی مشهد، از سال 1343 تا 1390 (به عنوان مدرّس تاریخ بیهقی، و اسرارالتوحید، در کلاسهای آزاد روزهای دوشنبه هر هفته)/ عضو انجمن میراث فرهنگی شهرستان مشهد، از سال 1380 به بعد / عضو هیأت مدیرة فرهنگسرای فردوسی از سال 1384 تا الی حاضر (1390).

دیگر فعالیتهای و تألیفات:

تصحیح و شرح تاریخ بیهقی، با همکاری جناب آقای دکتر محمدجعفر یاحقی، طیّ سالهای 1384 تا 1388 (که در سال 1389 برگزیدة چهار جایزه: کتاب فصل (1388)، جشنوارة فارابی، کتاب سال (1388)، و جشنوارة استادان دانشگاه سبزوار در سال 1389 شد / عضو هیأت مدیرة فرهنگسرای فردوسی (NGO)  از سال 1384 تا کنون/ مجری طرح «شناسایی کوی و محلات و روستاهای مستحیل شهر مشهد»، به پیشنهاد «مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر مشهد»، (که در اصل جغرافیای تاریخی شهر مشهد است).

نظرات  (۴)

۰۹ شهریور ۹۱ ، ۰۵:۰۲ کربلایی محمدرضا کاشانیان
با سلام و ادب ؛ ممنون از حضورتون در پایگاه اینترنتی بین الحرمین زاهدان و لطفتون نسبت به ما ؛ امیدواریم که بتوانیم در جهت اعتلای فرهنگ غنی شیعه گامی کوچک برداریم و باعث خشنودی و رضایت گل سر سبد عالم حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد . ممنون که ما رو قابل دونستید و لینک فرمودید . ما نیز با افتخار شما را با عنوان حارث آباد لینک نمودیم امیدواریم که در کنار هم در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السام گامهای مثبتی برداریم ملتمس دعای فرج علوی و حسینی باشید یا علی علیه السلام
دوست عزیز،کتاب های شما هیچ گونه ارزش علمی ندارد.صرف کتاب نوشتن دلیل بر موفقیت نیست.افرادی مثل شما دانشجویان ادبیات را از ادبیات بیزار می کنند.کتاب یعنی کتب محمود فتوحی که بارنج وکوشش می نویسد.
۰۷ مرداد ۰۱ ، ۲۱:۱۸ محمدرضا آشتیانی

جناب آقای سیدی 

حقاین بود که در چاپ دوم کتاب جغرافیای تاریخی مرو ایم بنده را حذف نمی نمودید.

آشتیانی سرکنسول سابق مرو

جناب سیدی فقط موفق شدم خوانش بیهقی رو از شما گوش کنم و همین کافیست تا ارادتمند شما باشم پیروز باشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی