روایت ابوالفضل بیهقی مورخ بزرگ ایرانی از آیین نوروز در دوران غزنویان
روایت ابوالفضل بیهقی مورخ بزرگ ایرانی از آیین نوروز در دوران غزنویان
خواجه ابوالفضل بیهقی استاد مسلم نثر فارسی که از وی به عنوان پدرنثر داستانی و نیز به عنوان یکی از بزرگترین مورخان ایرانی نیز یاد می شود ، و از بزرگترین مشاهیر سبزوار و خراسان است ، در کتاب گرانسنگ خود به نام تاریخ بیهقی ، آیین نوروز را در دربار غزنویان به صورت زیر شرح داده است:
نوروز
نوروز اوّلین روز بهار، آغاز سال نو و بزرگترین جشن ملّی ایرانیان است که در اساطیر ایرانی به جمشید نسبت داده شده و آن را «نوروز جمشیدی» نامیدهاند. شاهنامهی فردوسی نیز جشن نوروز را بر به تخت نشستن جمشید نسبت میدهد. در نوروز باستان پنج روز اوّل فروردین نوروز عامّه بود. شاه بارعام میداد و هر روز گروهی از مردم را برای شادباش نوروزی به حضور میپذیرفت. روز ششم، نوروز بزرگ و نوروز خاصّه خوانده میشد. شاه به خلوت میرفت و با نزدیکان خود مینشست.
در این روز کهتران برای امیر مسعود هدیههایی میآوردند و امیر هم در مقابل رسم به جای میآورد و به آنها هدیه میداد و امیر به شعر شاعران گوش میداد و شاعران و مطربان را صله میفرمود.
و روز سه شنبه چهار روز باقی مانده از جمادیالاولی امیر بجشن نوروز نشست، و دادِ این روز بدادند کهتران بآوردن هدیهها. و امیر هم داد بنگاهداشتِ رسم.(بیهقی، 1389: 757)
و روز پنجشنبه هژدهم ماه جمادی الاُخری امیر بجشن نوروز بنشست. و هدیهها بسیار آورده بودند، و تکلّف بسیار رفت. و شعر شنود از شعرا، که شادکام بود درین روزگارِ زمستان و فارغ دل و فترتی نیفتاد، و صلت فرمود، و مطربان را نیز فرمود.(بیهقی، 1389: 941)
جشن نوروز تنها جشن ملّی و باستانی به جا مانده- به عنوان یک میراث فرهنگی در دوران معاصر همواره مورد توجه مردم قرار داشته است و هر ساله با شکوه خاصّی برگزار میگردد.
بررسیها نشان میدهد که جشنهای ملّی و باستانی ایران باوجود اینکه غزنویان غیر ایرانی و ترک نژاد بودند، در این دوره از اهمیت و ارزش خاصّی برخوردار بوده و جایگاه ویژهای داشته اند و با آداب و رسوم خاص، و با تکلّف بسیاری برگزار میشده است.
منبع:
گروه زبان و ادبیات فارسی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضویhttp://adabdanan90.blogfa.com
مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار http://www.asrarnameh.com